В останні роки значно зросла кількість дітей, що зустрічаються з різними труднощами навчання в початковій школі. За оцінками психологів, на успішність впливають більше 200 факторів. Найголовніший з них - оволодіння навичками читання.
Проблема порушень читання - одна з найактуальніших для шкільного навчання, оскільки читання з мети перетворюється на засіб подальшого отримання знань учнями.
Більше половини (55,5%) дітей старшого дошкільного віку не готові до початку шкільного навчання і, отже, заздалегідь приречені на неуспішність з вивчення рідної мови.
стає механічним, без розуміння матеріалу.
Таким дітям важко опановувати навчальну програму з усіх предметів, особливо з рідної мови.
Як відомо, будь-яку хворобу легше попередити, ніж лікувати. Тому необхідність проведення профілактичної роботи з попередження помилок читання і письма з дошкільнятами очевидна сьогодні для всіх.
Система роботи з попередження порушень читання: складається з декількох напрямків:
Робота з попередження специфічних помилок читання повинна проводитися з дітьми 5-7- річного віку як з різними мовними патологіями, так і без них.
Рання діагностика, прогнозування шкільних проблем і корекція труднощів - запорука успішного навчання дітей у школі.
Застосувавши на практиці нижче викладену методику, можна уникнути багатьох проблем в подальшому. Основні шляхи підвищення ефективності під час навчання читання та в подоланні дислексії:
1) Найголовніше - мотивувати дитину таким чином,
щоб їй самій захотілося поліпшити свій результат. З цією метою використовуються контрольні заміри з зазначенням часу і побудова графіка після проходження чергового етапу. Тоді стають наочно видними результати на кожному етапі.
2) Розвиток окорухового аналізатора (серія спеціальних вправ на стеження, вичленення заданої форми, рух в заданому напрямку (зліва направо) через вправи: «Ноти», «Кільця», таблиці Шульте, лабіринти).
3) Розвиток зорового сприйняття через вправи, спрямовані на скорочення часу для запам'ятовування образів: «Хованки», «Титри», «Ліфт», «Віконечка».
4) Використання складових таблиць (склади і набір букв у вигляді слів, щоб уникнути «вгадування» знайомих слів).
5) Використання спеціальних символів-помічників для злитого читання і ізольованого читання букв (по методу Калініної).
6) Поступове наростання обсягу для відтворення прочитаного по пам'яті.
В результаті цілеспрямованих вправ у дітей:
Корекція дислексії полягає в спеціально розроблених вправах, які відновлюють усну і письмову мову поступово. При роботі з дитиною не навантажуйте її великим потоком інформації, адже засвоїти все і відразу в нього не вийде. Вправи, представлені нижче, м'яко і невимушено впливають на свідомість дитини.
Наприклад, обведи все «о» в кружечок, а все «в» підкресли. Орієнтуйтеся на ті приголосні і голосні літери, які дитині даються найскладніше.
Ця вправа дозволить малюкові запам'ятовувати букви і вбереже його від помилок в читанні і написанні в майбутньому. Займатися слід щодня протягом 2 місяців.
Покажіть малюкові наступну дію: по черзі перебирайте пальцями рук, замикаючи кожен палець в кілечко з великим пальцем. Починайте від вказівного, закінчуючи мізинцем. Потім начините зворотний відлік.
Спочатку вправа виконується однією рукою, а потім двома. Займатися з дитиною потрібно 10-15 хвилин вранці і вдень протягом двох місяців.
Спочатку беріться малювати разом з малюком, щоб він зрозумів принцип вправи, а потім нехай він самостійно спробує що-небудь зобразити. Вправу потрібно робити щодня, не пропускаючи жодного дня.
щоб вона його склала з наявних слів.
Для розвитку фонетичних здібностей пограйте з дитиною в гру «Знайди слово». Ви повинні підготувати різні картинки і підписати їх з тильного боку. Називаючи слово, дитина повинна знайти відповідну картинку.
Наприклад, дерево або сонце.
Також можна збирати склади. Напишіть назви тварин по складах і попросіть дитину скласти слова. Наприклад, «со-ва» або «со-ба-ка».
Такими іграми ви навчите дитину не тільки грамотно читати, а й писати, адже зорова пам'ять дітей дуже розвинена, тому їм легше запам'ятовувати все «на око», так би мовити.
Ці вправи можна і потрібно виконувати у себе вдома кожен день. Миттєвого результату не буде, але поліпшення в розвитку з часом будуть проявлятися у все більшій мірі.
Проблема порушень читання - одна з найактуальніших для шкільного навчання, оскільки читання з мети перетворюється на засіб подальшого отримання знань учнями.
Більше половини (55,5%) дітей старшого дошкільного віку не готові до початку шкільного навчання і, отже, заздалегідь приречені на неуспішність з вивчення рідної мови.
Психологами та педагогами виявлена закономірність: якщо дитина до кінця першого класу вкладається у норми читання, то вона встигає з усіх предметів, і навпаки.Швидкість читання у відстаючих, невстигаючих дітей набагато нижча норми, а це викликає негативне ставлення до самого процесу читання, тому що інформація погано засвоюється і читання, як правило,
стає механічним, без розуміння матеріалу.
Таким дітям важко опановувати навчальну програму з усіх предметів, особливо з рідної мови.
Як відомо, будь-яку хворобу легше попередити, ніж лікувати. Тому необхідність проведення профілактичної роботи з попередження помилок читання і письма з дошкільнятами очевидна сьогодні для всіх.
Система роботи з попередження порушень читання: складається з декількох напрямків:
- - розвиток окорухового аналізатора;
- - вдосконалення зорово-просторового сприйняття;
- - розвиток слухового сприймання;
- - і робота над технікою читання.
Робота з попередження специфічних помилок читання повинна проводитися з дітьми 5-7- річного віку як з різними мовними патологіями, так і без них.
Рання діагностика, прогнозування шкільних проблем і корекція труднощів - запорука успішного навчання дітей у школі.
Застосувавши на практиці нижче викладену методику, можна уникнути багатьох проблем в подальшому. Основні шляхи підвищення ефективності під час навчання читання та в подоланні дислексії:
1) Найголовніше - мотивувати дитину таким чином,
щоб їй самій захотілося поліпшити свій результат. З цією метою використовуються контрольні заміри з зазначенням часу і побудова графіка після проходження чергового етапу. Тоді стають наочно видними результати на кожному етапі.
2) Розвиток окорухового аналізатора (серія спеціальних вправ на стеження, вичленення заданої форми, рух в заданому напрямку (зліва направо) через вправи: «Ноти», «Кільця», таблиці Шульте, лабіринти).
3) Розвиток зорового сприйняття через вправи, спрямовані на скорочення часу для запам'ятовування образів: «Хованки», «Титри», «Ліфт», «Віконечка».
4) Використання складових таблиць (склади і набір букв у вигляді слів, щоб уникнути «вгадування» знайомих слів).
5) Використання спеціальних символів-помічників для злитого читання і ізольованого читання букв (по методу Калініної).
6) Поступове наростання обсягу для відтворення прочитаного по пам'яті.
В результаті цілеспрямованих вправ у дітей:
- підвищується здатність до навчання, поліпшуються увагу, сприйняття - діти вчаться бачити, чути, міркувати;
- збільшується обсяг оперативної пам'яті, а отже і запам'ятовується,
- пробуджується інтерес до процесу читання, знімається емоційне напруження і тривожність, формується правильне, осмислене читання;
- розвивається здатність до переносу отриманих навичок на незнайомий матеріал.
Корекція дислексії полягає в спеціально розроблених вправах, які відновлюють усну і письмову мову поступово. При роботі з дитиною не навантажуйте її великим потоком інформації, адже засвоїти все і відразу в нього не вийде. Вправи, представлені нижче, м'яко і невимушено впливають на свідомість дитини.
Найбільш ефективні вправи
- Тренування моторики пальців за допомогою м'ячика з шипами (на кожен склад пропонуйте малюкові стискати м'яч пальцями, особливо великим і мізинцем);
- Читання слів навпаки;
- Розучування запоминалок ( «Літаки злітають: у-у-у. Машини їдуть: ж-ж-ж. Коники поскакали: цок-цок-цок. Поруч повзе змія: ш-ш-ш.
- Муха б'ється в скло: з-з-з-з »);
- Повільне вимова чистомовок ( «ра-ра-ра - починається гра, лі-лі-ліл-кулі, ру-ру-ру - б'ю рукою по шару»);
- Заучування скоромовок ( «Водовоз віз воду з-під водоспаду». «Говори, говори, та не заговорювати». «На горі гогочуть гуси, під горою вогонь горить».«Наш голова вашого голову головою переголовить, перевиголовить». «Наш дуда і туди і сюди»);
- Читання 15 приголосних на видиху, поступово додавання в ряд по одній голосній (КВМСПЛБШГРДБЛСТ, ПРЛГНТВСЧЦФБХНМ);
- «Буксир». Дорослий читає «про себе» і водить пальцем по тексту, завдання дитини - читати по цій вказівці, але вголос;
- "В унісон". Це варіант попередньої вправи, тільки дорослий і малюк повинні обидва читати вголос;
- «Повтор». Запропонуйте дитині прочитати текст за 1 хвилину і відзначити, до якого слова вона дочитала, а потім нехай малюк повторить цей же уривок за такий же час - він напевно прочитає на пару слів більше! У цій вправі головне не перестаратися - більше трьох разів читати не варто, і не забудьте похвалити дитину навіть за невеликий прогрес;
- «Зарубка». За командою дитина починає читати текст вголос, тримаючи руки на колінах. За командою «зарубка» маленький читач закриває очі, піднімає голову, залишаючи руки на колінах. Через хвилину йому потрібно очима відшукати те місце в книзі, на якому він зупинився.
- «Блискавка». Суть вправи полягає в чергуванні читання вголос, про себе, в у швидкому й повільному темпі, виразно і монотонно за певний час (починаємо з 20 секунд, закінчуємо 2 хвилинами);
- «Спринтери». Ця гра відмінно підходить для групи діточок. За командою діти починають читати одночасно вголос, а потім на слово «стоп» вони пальчиками вказують те місце, на якому зупинилися;
- "Виправ помилки". Запропонуйте в відомих дитині крилатих виразах виправити помилки ( «На безриб'ї і Бак - риба». «Під лежачий камінь Мода не тече»);
- «Запиши слова». Напишіть малюкові 6 складів і запропонуйте записати 5 слів, які сховалися в них (ла-па-ра-но-ша-лун);
- «Знайди ім'я». В ряду букв дитині потрібно відшукати ім'я (ОНМАКНГТАНЯ) або назву тварини (ЯЧСВЕДМІДЬ).
- «Однакові слова». У ряду слів попросіть дитину знайти такі, які зліва направо і справа наліво читаються однаково.
- «Викреслювати повтори». Напишіть літери, запропонуйте дитині викреслити ті, які повторюються 2 рази
Вправи для корекції дислексії у дітей
Вправа «Корректурная проба»
Кожен день протягом 5 хвилин надавайте дитині будь-який текст і попросіть закреслювати в ньому названі вами літери. Спочатку приголосні «а, о, і т. ін.». Потім і приголосні. Коли дитина зможе чітко закреслювати потрібні літери, ускладніть завдання і запропонуйте голосні літери обводити кружечком (назвіть будь-яку), а приголосні - підкреслювати.Наприклад, обведи все «о» в кружечок, а все «в» підкресли. Орієнтуйтеся на ті приголосні і голосні літери, які дитині даються найскладніше.
Ця вправа дозволить малюкові запам'ятовувати букви і вбереже його від помилок в читанні і написанні в майбутньому. Займатися слід щодня протягом 2 місяців.
Вправа «Кілечко»
Ця розвиваюча гра допоможе розвинути дрібну моторику, пам'ять, увагу мова і усуває ознаки дислексії.Покажіть малюкові наступну дію: по черзі перебирайте пальцями рук, замикаючи кожен палець в кілечко з великим пальцем. Починайте від вказівного, закінчуючи мізинцем. Потім начините зворотний відлік.
Спочатку вправа виконується однією рукою, а потім двома. Займатися з дитиною потрібно 10-15 хвилин вранці і вдень протягом двох місяців.
Вправа «Дзеркальне малювання»
Ця вправа активно впливає на мозок, покращуючи його роботу в цілому. Покладіть перед дитиною чистий аркуш паперу. Дайте улюблені фломастери або олівці. Почніть малювати обома руками дзеркально-симетричні малюнки або букви.Спочатку беріться малювати разом з малюком, щоб він зрозумів принцип вправи, а потім нехай він самостійно спробує що-небудь зобразити. Вправу потрібно робити щодня, не пропускаючи жодного дня.
Ігри для профілактики дислексії
Запропонуйте дитині таку гру: напишіть легке речення, щоб кожне слово у вас було написано на різних картках. Озвучте дитині речення і попросіть,щоб вона його склала з наявних слів.
Для розвитку фонетичних здібностей пограйте з дитиною в гру «Знайди слово». Ви повинні підготувати різні картинки і підписати їх з тильного боку. Називаючи слово, дитина повинна знайти відповідну картинку.
Наприклад, дерево або сонце.
Також можна збирати склади. Напишіть назви тварин по складах і попросіть дитину скласти слова. Наприклад, «со-ва» або «со-ба-ка».
Такими іграми ви навчите дитину не тільки грамотно читати, а й писати, адже зорова пам'ять дітей дуже розвинена, тому їм легше запам'ятовувати все «на око», так би мовити.
Ці вправи можна і потрібно виконувати у себе вдома кожен день. Миттєвого результату не буде, але поліпшення в розвитку з часом будуть проявлятися у все більшій мірі.
Немає коментарів:
Дописати коментар