Все частіше в наш час можна зустріти дітей з порушенням писемного мовлення (дисграфія і дислексія.) Батьки дивуються: «Чому моя дитина пише з помилками?» А вчителі знизують плечима: «вчіть правила, більше читайте і списуйте», якщо є в школі логопед відправляють до нього.
А що робити, якщо немає такого фахівця в школі? Наймати логопеда в індивідуальному порядку не у всіх батьків є така можливість. Часто проблеми писемного мовлення пускаються на самоплив, і все йде, як по замкнутому колу: учень пише і читає з помилками, вчитель ставить йому негативні оцінки, а батьки лають дитину за це. Так у дітей формується негативне ставлення до уроків рідної мови і літературного читання.
але позбавлених мовної обдарованості, рано чи пізно відправляють до дитячого психіатра.
Відомо, що людина володіє принаймні трьома видами слуху.
При недостатності мовного слуху не розрізняються схожі співзвуччя, звернена мова сприймається спотворено.
Якщо у дитини порушений мовний слух, то, зрозуміло, їй дуже важко навчитися читати і писати. Як вона може читати і писати, якщо нечітко чує звукову мову?
Опанувати письмом вона так само не в змозі, так як не знає, який звук позначає та чи інша буква. Завдання ускладнюється ще й тим, що дитина повинна правильно вловити певний звук і представити його у вигляді знака (літери) в швидкому потоці мовлення.
А враховувати треба й те, що спотворення одного-двох звуків змінює зміст слова, наприклад: слова «дочка-точка», «палка-балки », «чашка-Сашка». Заміна глухого звуку дзвінким, твердого-м'яким, шиплячого-свистячим, надає слову нового змісту.
Поряд з мовним (фонематичним) слухом люди володіють особливим зором на літери. Виявляється, що просто бачити навколишній світ (світло, дерева, людей, різні предмети) недостатньо для оволодіння письмом,
необхідно ще мати зір на літери, що дозволяє запам'ятати і зробити їх обриси.
Значить, для повноцінного навчання дитина повинна мати задовільний інтелектуальний розвиток, мовний слух і особливий зір на літери. Інакше успішно оволодіти читанням і письмом вона не зможе.
Нерідко низька успішність дитини пояснюється не станом її інтелекту, а наявністю специфічних порушень читання і письма.
Дисграфія - специфічне порушення процесів письма. Прийнято виділяти кілька видів дисграфії.
При ній дитина як вимовляє слова, так їх і пише. Вона проявляється: в замінах, пропусках букв, аналогічних замінам і переставлянням звуків в усному мовленні.
Виникає в результаті порушень при диференціації (розрізненні) фонем. Дитина замінює звуки близькі за звучанням. Найчастіше замінюються свистячі-шиплячі, дзвінкі-глухі. Іноді діти неправильно позначають м'якість на письмі, в результаті порушення диференціації твердих і м'яких приголосних.
Виявляється в спотворенні структури слів і речень. Через порушення фонематичного аналізу особливо страждає звукобуквенна структура слова. Можуть спостерігатися такі помилки: пропуски приголосних при їх збігу, пропуски голосних, перестановки букв або їх компонентів; пропуски, перестановки і додавання складів. Порушення на рівні речень проявляються в злитому написанні слів, особливо слів із прийменниками; роздільному написанні слів, наприклад, відділення кореня від префікса.
Пов'язана з недорозвиненням граматичного компонента мови. Виявляється на рівні слова, словосполучення, речення і тексту. Дитина порушує послідовність речень, що не відповідає послідовності подій. У реченнях порушується морфологічна структура слова, замінюються префікси, суфікси, відмінкові закінчення, прийменники і число іменників. Крім того, дитина відчуває труднощі в конструюванні складних речень.
Найчастіше взаємозамінюються подібні з написання букви, які складаються з однакових елементів, але по різному розташовуються на письмі ( «В» і «Д»); літери, що мають однакові елементи, але відрізняються якимись додатковими елементами ( «Л» і «М»). Спостерігається дзеркальне написання букв; пропуски елементів, особливо при з'єднанні букв,
які можуть містити однакові зайві елементи або неправильно розташовані елементи.
Дисграфія може супроводжуватися і немовною симптоматикою.
Однією з необхідних умов попередження порушення письма є раннє розпізнавання насторожуючих ознак мовного недорозвинення.
Дислексія- часткове специфічне порушення процесу читання.
Дислексія виникає в результаті несформованості вищих психічних функцій і проявляється в помилках стійкого характеру. Причини, що викликають дислексію, можуть бути органічного і функціонального характеру. Виділяють кілька видів дислексії.
Фонематична дислексія пов'язана з недорозвиненням фонематичної системи мови.
Фонематична дислексія підрозділяється на дві форми: перша пов'язана з недорозвиненням фонематичного сприйняття, що проявляються в труднощах засвоєння букв і заміні букв, які схожі за артикуляцією і акустично; друга форма порушень читання пов'язана з порушенням фонематичного аналізу, при цьому спостерігаються порушення звуко-
складової структури і побуквенне читання.
Дитина може пропускати букви при збігу приголосних, вставляти зайві голосні між приголосними, переставляти букви і склади в словах.
Семантична дислексія проявляється в тому, що дитина не розуміє змісту прочитаного при зберіганню прочитанні тексту. Ці труднощі виникають у дитини в результаті порушення звуко-складового синтезу і нечітких поданні ситнаксичних зв'язків у реченні.
У процесі читання дитина розділяє слова на склади і в результаті не розуміє змісту прочитаного, не здатна з'єднати в єдине ціле послідовно вимовлені склади. Читає їх механічно без розуміння смислу.
Дитина з таким порушенням не може разом вимовити слово, яке проголошується окремо по звуках з короткими паузами між ними; відтворити слово, розділене голосом на склади.
У процесі читання слова сприймаються поза зв'язком з іншими членами речення.
Аграмматична дислексія виникає в результаті недорозвинення граматичної будови мови, синтаксичних, морфологічних складових. При цьому виді дислексії спостерігаються заміни відмінкових закінчень і чисел іменників, іменники неправильно узгоджуються в роді числі і відмінку з прикметниками; невірно вживаються родові закінчення займенників; замінюються форми дієслів.
Мнестична дислексія проявляється в тому, що дитині важко засвоїти букви і важко розрізняти їх. Вона обумовлена порушеним процесом встановлення зв'язку між звуком і буквою і порушенням мовної пам'яті. Характерні помилки для мнестичної дислексії: пропуски звуків, їх заміна, порушення послідовності звуків.
Оптична дислексія проявляється в труднощах засвоєння і змішування букв, які графічно схожі. Цей вид дислексії аналогічний оптичній дисграфії за своїми проявами, але тут літери не прописні, а друковані. Причини оптичної дислексії: недорозвинення оптико-просторового сприйняття,
порушення зорового гнозису, аналіз і синтез, немає диференційованості уявлень про подібних формах.
Тактильна дислексія спостерігається у сліпих дітей. В її основі лежать труднощі в тактильній диференціації букв азбуки Брайля.
Алексія - повна нездатність або втрата здатності оволодіння процесом читання.
Види порушень при дисграфії і дислексії багато в чому схожі, тому методики корекційної роботи мають багато спільного і розглядаються разом. Рання діагностика, прогнозування шкільних проблем і корекція труднощів - запорука успішного навчання дітей у школі.
А що робити, якщо немає такого фахівця в школі? Наймати логопеда в індивідуальному порядку не у всіх батьків є така можливість. Часто проблеми писемного мовлення пускаються на самоплив, і все йде, як по замкнутому колу: учень пише і читає з помилками, вчитель ставить йому негативні оцінки, а батьки лають дитину за це. Так у дітей формується негативне ставлення до уроків рідної мови і літературного читання.
Проблеми з читанням і письмом
З початком навчання в школі деяких дітей раптом виявляються труднощі з читанням і письмом. Цікаво, що при труднощах з мовою ці діти добре справляються з математикою та іншими предметами, де, здавалося б, потрібно більше кмітливості. Ось таких «розумненьких»,але позбавлених мовної обдарованості, рано чи пізно відправляють до дитячого психіатра.
Відомо, що людина володіє принаймні трьома видами слуху.
- Перший слух фізичний: він дозволяє нам розрізняти шум листя і дощу, річний грім, писк комара, а також гул літака, перестук коліс поїзда ...
- Другий різновид музичний слух,завдяки йому ми можемо насолоджуватися мелодією улюбленої пісні і чудовою музикою великих композиторів.
- Нарешті, третій вид-мовний слух. Можна володіти хорошим музичним і слабим мовним слухом. Мовний слух дозволяє розуміти мову, вловлювати найтонші відтінки сказаного, відрізняти один звук від іншого.
При недостатності мовного слуху не розрізняються схожі співзвуччя, звернена мова сприймається спотворено.
Якщо у дитини порушений мовний слух, то, зрозуміло, їй дуже важко навчитися читати і писати. Як вона може читати і писати, якщо нечітко чує звукову мову?
Опанувати письмом вона так само не в змозі, так як не знає, який звук позначає та чи інша буква. Завдання ускладнюється ще й тим, що дитина повинна правильно вловити певний звук і представити його у вигляді знака (літери) в швидкому потоці мовлення.
А враховувати треба й те, що спотворення одного-двох звуків змінює зміст слова, наприклад: слова «дочка-точка», «палка-балки », «чашка-Сашка». Заміна глухого звуку дзвінким, твердого-м'яким, шиплячого-свистячим, надає слову нового змісту.
Поряд з мовним (фонематичним) слухом люди володіють особливим зором на літери. Виявляється, що просто бачити навколишній світ (світло, дерева, людей, різні предмети) недостатньо для оволодіння письмом,
необхідно ще мати зір на літери, що дозволяє запам'ятати і зробити їх обриси.
Значить, для повноцінного навчання дитина повинна мати задовільний інтелектуальний розвиток, мовний слух і особливий зір на літери. Інакше успішно оволодіти читанням і письмом вона не зможе.
Нерідко низька успішність дитини пояснюється не станом її інтелекту, а наявністю специфічних порушень читання і письма.
Дисграфія
Дисграфія - специфічне порушення процесів письма. Прийнято виділяти кілька видів дисграфії.
Артикуляторно-акустична дисграфія
При ній дитина як вимовляє слова, так їх і пише. Вона проявляється: в замінах, пропусках букв, аналогічних замінам і переставлянням звуків в усному мовленні.
Акустична дисграфія
Виникає в результаті порушень при диференціації (розрізненні) фонем. Дитина замінює звуки близькі за звучанням. Найчастіше замінюються свистячі-шиплячі, дзвінкі-глухі. Іноді діти неправильно позначають м'якість на письмі, в результаті порушення диференціації твердих і м'яких приголосних.
Дисграфія в результаті порушення мовного аналізу і синтезу
Виявляється в спотворенні структури слів і речень. Через порушення фонематичного аналізу особливо страждає звукобуквенна структура слова. Можуть спостерігатися такі помилки: пропуски приголосних при їх збігу, пропуски голосних, перестановки букв або їх компонентів; пропуски, перестановки і додавання складів. Порушення на рівні речень проявляються в злитому написанні слів, особливо слів із прийменниками; роздільному написанні слів, наприклад, відділення кореня від префікса.
Аграматична дисграфія
Пов'язана з недорозвиненням граматичного компонента мови. Виявляється на рівні слова, словосполучення, речення і тексту. Дитина порушує послідовність речень, що не відповідає послідовності подій. У реченнях порушується морфологічна структура слова, замінюються префікси, суфікси, відмінкові закінчення, прийменники і число іменників. Крім того, дитина відчуває труднощі в конструюванні складних речень.
Оптична дисграфія
Вона проявляється в результаті недорозвинення зорового аналізу, синтезу і просторових уявлень. При письмі літери спотворюються і змінюються.Найчастіше взаємозамінюються подібні з написання букви, які складаються з однакових елементів, але по різному розташовуються на письмі ( «В» і «Д»); літери, що мають однакові елементи, але відрізняються якимись додатковими елементами ( «Л» і «М»). Спостерігається дзеркальне написання букв; пропуски елементів, особливо при з'єднанні букв,
які можуть містити однакові зайві елементи або неправильно розташовані елементи.
Дисграфія може супроводжуватися і немовною симптоматикою.
- Моторна дисграфія - порушення рухів: недописування слів, поява зайвих слів, подвійних або навіть потрійних букв, пропуск, букв, складів- пов'язане з порушенням контролю за своїми рухами (неврологічні нарушенія - підвищений або понижений тонус руки, підвищена стомлюваність).
- Ідеаторная дисграфія - пов'язана з розладами психічних процесів і емоційно-вольової сфери.
- Особливий вид дисграфії це дизорфографія - стійка нездатність освоїти орфографічні навички, незважаючи на знання відповідних правил. При дизорфографії відзначається так само «... стійка нездатність опанувати синтаксичними правилами на письмі, тобто пунктуацією. » (А. Корнєв). Основними труднощами є виявлення орфограмм і вирішення орфографічних завдань. Особливо важкі орфограми з ненаголошеними голосними в закінченнях слів.
- Аграфія - порушення психофізичних процесів, що забезпечують зв'язок звукового і письмового аспектів мовної діяльності, що приводить до повної нездатності опанувати процесом письма або втратою цієї навички. Аграфія полягає в неусвідомленні букв як графем, невмінні з'єднувати їх в слова. Можливість списування при аграфії як правило зберігається.
Однією з необхідних умов попередження порушення письма є раннє розпізнавання насторожуючих ознак мовного недорозвинення.
Дислексія
Дислексія- часткове специфічне порушення процесу читання.
Дислексія виникає в результаті несформованості вищих психічних функцій і проявляється в помилках стійкого характеру. Причини, що викликають дислексію, можуть бути органічного і функціонального характеру. Виділяють кілька видів дислексії.
Фонематична дислексія пов'язана з недорозвиненням фонематичної системи мови.
Фонематична дислексія підрозділяється на дві форми: перша пов'язана з недорозвиненням фонематичного сприйняття, що проявляються в труднощах засвоєння букв і заміні букв, які схожі за артикуляцією і акустично; друга форма порушень читання пов'язана з порушенням фонематичного аналізу, при цьому спостерігаються порушення звуко-
складової структури і побуквенне читання.
Дитина може пропускати букви при збігу приголосних, вставляти зайві голосні між приголосними, переставляти букви і склади в словах.
Семантична дислексія проявляється в тому, що дитина не розуміє змісту прочитаного при зберіганню прочитанні тексту. Ці труднощі виникають у дитини в результаті порушення звуко-складового синтезу і нечітких поданні ситнаксичних зв'язків у реченні.
У процесі читання дитина розділяє слова на склади і в результаті не розуміє змісту прочитаного, не здатна з'єднати в єдине ціле послідовно вимовлені склади. Читає їх механічно без розуміння смислу.
Дитина з таким порушенням не може разом вимовити слово, яке проголошується окремо по звуках з короткими паузами між ними; відтворити слово, розділене голосом на склади.
У процесі читання слова сприймаються поза зв'язком з іншими членами речення.
Аграмматична дислексія виникає в результаті недорозвинення граматичної будови мови, синтаксичних, морфологічних складових. При цьому виді дислексії спостерігаються заміни відмінкових закінчень і чисел іменників, іменники неправильно узгоджуються в роді числі і відмінку з прикметниками; невірно вживаються родові закінчення займенників; замінюються форми дієслів.
Мнестична дислексія проявляється в тому, що дитині важко засвоїти букви і важко розрізняти їх. Вона обумовлена порушеним процесом встановлення зв'язку між звуком і буквою і порушенням мовної пам'яті. Характерні помилки для мнестичної дислексії: пропуски звуків, їх заміна, порушення послідовності звуків.
Оптична дислексія проявляється в труднощах засвоєння і змішування букв, які графічно схожі. Цей вид дислексії аналогічний оптичній дисграфії за своїми проявами, але тут літери не прописні, а друковані. Причини оптичної дислексії: недорозвинення оптико-просторового сприйняття,
порушення зорового гнозису, аналіз і синтез, немає диференційованості уявлень про подібних формах.
Тактильна дислексія спостерігається у сліпих дітей. В її основі лежать труднощі в тактильній диференціації букв азбуки Брайля.
Алексія - повна нездатність або втрата здатності оволодіння процесом читання.
Види порушень при дисграфії і дислексії багато в чому схожі, тому методики корекційної роботи мають багато спільного і розглядаються разом. Рання діагностика, прогнозування шкільних проблем і корекція труднощів - запорука успішного навчання дітей у школі.
Немає коментарів:
Дописати коментар