Реабілітація дислексії


Дислексія, по-перше, не вирок, а по-друге, успішно реабілітується. І якщо раннє середовище побудоване правильно, якщо навчання читанню побудовано так, що спочатку формується усталена мовна репрезентація, а потім цю репрезентацію переводять в мову графем, якщо сім'я приділяє цьому велику увагу, то дислексія, незважаючи на особливості структури мозку, може не виникнути або виникнути, але не порушити гармонійність розвитку, не стати проблемою.

Зазвичай люди з дислексією, які знають про свої складнощі і розуміють свої переживання, роблять все, щоб не допустити подібних ускладнень у своїх дітей.


У світі існує досить багато досліджень, де дітей батьків з дислексією спостерігали протягом раннього розвитку. Дослідження показують, що велика кількість дітей дуже успішно реабілітується, якщо приділяти цьому увагу до того, як дитина почне відставати в школі.

Основний принцип реабілітації - правильне навчання читанню

Особливо в алфавітних мовах воно повинно бути засноване на фонетико-фонематичному принципі - пряме поетапне навчання з букварем.

При навчанні зануренням в рідну мову дислексик дуже швидко губиться і починаєь відставати, тому що він не може самостійно побудувати фонетико-графемну систему, на відміну від типово розвиненої дитини. Йому в цьому треба допомагати систематично.

Дитині з дислексією узгодження звука і букви дасться дуже складно. Саме тому раннє навчання навичкам читання за допомогою занурення в рідну мову зовсім протипоказане.

 Хто такі дислектики?

Дислектики - образні мислителі. Вони вчаться перш за все не через свою пам'ять, а через свою фантазію. Вони погано вміють «зубрити», але коли їм вдається засвоїти безпосередньо значення навчального матеріалу і представити його образно, вони засвоюють його назавжди.

Однак традиційні методи навчання - в молодших класах особливо - роблять акцент на слухові методи і на заучування напам'ять. Навчання читанню зафіксоване на зв'язку між буквами і їх звуком (фонетиці) - для більшості учнів такі методи працюють добре, але дислектиків вони бентежать.

Кожен випадок дислексії відмінний від іншого, тому що дислексія - це унікальний стан. Не знайдеться двох дислектиків з однаковими особливостями. Наприклад, деякі дислектики - хороші спортсмени, а інші - з порушеннями координації. Деякі - обдаровані в математиці, а інші - плутаються в цифрах. У деяких гарний почерк, а іншим дуже важко формувати літери на папері. Труднощі читання бувають різні: у деяких головна проблема - читання вголос, у інших - швидкість читання, а у третіх - розуміння прочитаного.

Деякі дислектики добре вловлюють загальний зміст прочитаного, але помиляються на дрібних подробицях і втрачають бали в письмових екзаменах, бо не правильно розуміють екзаменаційні питання.

Все це вказує на те, що дислексія - не дефект, а склад розуму, який тісно пов'язаний з унікальними особливостями особистості.

Як розвивати дислектика

Хороший спеціаліст по дислексії повинен бути людиною не з правильними відповідями, а людиною з правильними запитаннями. Відповіді на проблеми учня завжди лежать в самому учневі.

Перш ніж приступити до занять, ми проводимо тривалу бесіду з учнем і з його батьками, щоб дізнатися якомога більше подробиць не тільки про його складнощі в навчанні, а й про його сильні сторони. Суть нашої методики полягає в тому, щоб навчити учня використовувати свої сильні сторони для вирішення труднощів. Тому необхідно знати не тільки його проблемну сторону, але також і особисті таланти.

Маючи загальну рамку для роботи, ми чинимо неупереджено, прислухаємося до реакцій учня на кожному кроці, і по ним визначаємо такі дії. Таким чином ми швидко доходимо до джерел проблем, які у кожного учня різні.

З того моменту, як дитина приходить до нас, ми перестаємо думати про «ярлики», навішені на неї, і бачимо тільки людину з унікальним складом розуму.

Програма Дейвіса - індивідуальна програма корекції дислексії. Існують також варіанти програми для корекції проблем з математикою (дискалькулію) і проблем уваги (як, наприклад, СДУГ). На відміну від інших методів, вона була створена глибоко дислектичною людиною - Рональдом Дейвісом, який натрапив на спосіб назавжди вирішити свої проблеми з читанням і письмом і на своєму особистому досвіді розробив процес корекції проблем у інших.

Рональд Дейвіс - автор знаменитої книги «Дар дислексії» (The Gift of Dyslexia), в якій він розповідає основні принципи свого підходу.

Програма проводиться з одним учнем в інтенсивному форматі. Як правило, програма складається з 30 годин роботи, проведених протягом 1-2 тижнів.

Наша мета за ці 30 годин:

  • виявити всі «тригери», яких недостатньо,  моменти навчання, які плутали учня і заважали процесу засвоєння необхідних навичок;
  • передати учневі набір ефективних методів навчання, створених спеціально для дислектичного стилю мислення;
  • поступово передати учню відповідальність за застосування цих методів, щоб він став самостійним у процесі і більше не потребував нас.

Після програми учень продовжує застосовувати методи, щоб далі заохочувати процес корекції і зробити його незворотним. Програма включає освіту наставника (одного з батьків, іншого члена сім'ї або знайомого сім'ї), який допомагає і підтримує учня в подальшому процесі корекції на дому.

Ми також пропонуємо підтримку через періодичні телефонні консультації і після - програмні заняття.

Ми втрачаємо велику кількість талантів серед людей з дислексією і дисграфією, їм треба дати можливість їх проявити. Якщо дитина в школі відразу починає отримувати двійки, а батьки - лаяти, то вона потрапляє в дуже важку психологічну ситуацію,  і з якої може ніколи не вибратися. У наших силах цю ситуацію змінити.

Немає коментарів:

Дописати коментар

5 листопада. Інклюзія. Корисні посилання для дорослих і дітей

Ігри онлайн для гіперактивних дітей  Буква Т. Тренажер для розчитування  Вправа "Нісенітниця"  "Зіпсований принтер" Моро...