Сприйняття у дислексика, на відміну від звичайної людини, таке, що воно приймає тільки тривимірне зображення. Двомірний і до того ж незрозумілий символ може викликати у нього замішання і дезорієнтацію. Умовно назвемо такі слова і символи "чинниками дислексії".
У більшості дислексиків симптоми дезорієнтації можуть "запуститися" деякими буквами алфавіту і розділовими знаками, незрозумілими словами, математичними символами і цифрами.
Корисна стаття:
Після цього дитина повинна перевірити, чи правильно розташовані букви і чи в такій послідовності вони стоять, звірити з надрукованим зразком.
Я працюю з дислектиком так:
Якщо якісь літери викликають у нього труднощі, то потрібно працювати саме з цими буквами. Дитина повинна сказати, чим відрізняються зліплена і написана літери, які букви стоять до і після неї, словом, працювати з цією буквою доти, поки вона не перестане викликати труднощів.
Це лише перший етап у оволодінні читанням. Іноді на одну букву йде 3 і більше занять, і це нормально.
А ось як проходить робота над читанням слів і автоматизацією букви, що вивчена.
Корекція звука С:
1. Читаємо по буквах, вгадуємо слова, знаходимо картинку ( до кожного слова є картинка, яку малюємо тут же, або вже готова)
с, а, д = сад
с, а, к = сак
с, и, р = сир
с, и, н = син
с, о, н = сон
с, у, м = сум
З символами трохи інакше. Дитина повинна навчитися знаходити знаки пунктуації в тексті і знати, що робити, коли бачить в тексті такий знак. Чомусь мій учень завжди говорить, що в кінці речення треба ставити кому. Можливо, з філософської точки зору він правий...:)
? - питальна інтонація
! - оклична
. - розповідна
, - перелічувальна, роздільна
Важливо виробляти вміння наводити приклади того, як застосовується знак пунктуації або інший знак або символ. Можна переінтоновувати речення, вводити в нього однорідні члени. Наприклад:
У долині росте сад.
У долині росте сад?
У долині росте сад!
У долині ростуть дерева, квіти, кущі.
Таке відгадування виключає почуття визначеності, необхідне для вироблення впевненості в своїх здібностях. Тому що воно не завжди вдале.
- навчити дитину при читанні переводити погляд зліва направо;
- допомогти навчитися впізнавати групи букв як слова.
На цьому етапі в розумінні прочитаного немає необхідності. Головна мета: навчитися розпізнавати літери в слові і прочитати їх в тому порядку, в якому вони написані. Ця методика привчає мозок і очі при читанні проходити по слову зліва направо.
Це важливо! Букви називаємо так, як вони звучать. Не "бе", "ве", "ге", а б, в, г.
У дислексиків виникають проблеми з читанням, якщо вони або намагаються читати занадто швидко, або сильно зосереджуються на матеріалі.
Тому необхідно вибрати найбільш легку книгу, щоб вона читалася без напруги. Якщо у дитини при вигляді великої кількості слів виникає замішання, то можна закривати листком паперу текст, що знаходиться нижче.
Дуже важливо не пропустити момент, коли дитина починає втрачати орієнтацію. Тоді необхідно зробити невелику перерву.
Якщо дитина не може вимовити те, що тільки що прочитала, то необхідно спочатку попросити її знову прочитати слово по буквах і сказати їй, що це означає, а потім попросити повторити.
При впізнаванні більшості букв необхідно перейти на більш складний рівень читання.
У будь-якій мові після кожної закінченої думки стоїть розділовий знак. Кожну закінчену думку можна не тільки записати, а й відчути. Після прочитаного дитині необхідно додати значення до того, що вона тільки що прочитала.
Зустрівши розділовий знак, необхідно попросити дитину уявити те, що вона тільки що прочитала. Якщо дитина зустріла незрозуміле слово, його треба пояснити.
Як показує практика, навчити дислектика читанню складно, якщо користуватись класичним методом. А можна цей процес полегшити дитині, зрозумівши одне: перед нами людина незвичайна, мозок її влаштований інакше, світ вона сприймає не так, як ми. Тому й підходи у навчанні повинні бути іншими.
У більшості дислексиків симптоми дезорієнтації можуть "запуститися" деякими буквами алфавіту і розділовими знаками, незрозумілими словами, математичними символами і цифрами.
Корисна стаття:
Дислексія - божий дар
Почути, побачити, зробити своїми руками
За статистикою, засвоюється 20% почутого, 40% побаченого і 80% того, що людина робила сама. Так ось, літери, слова, знаки, цифри для найкращого засвоєння дитина-дислектик повинна зробити сама в тривимірному, відчутному зображенні і ідентифікувати його зі звичайними друкованими літерами і цифрами. В цьому добре допомагає ліплення букв і слів із пластиліну.Після цього дитина повинна перевірити, чи правильно розташовані букви і чи в такій послідовності вони стоять, звірити з надрукованим зразком.
Я працюю з дислектиком так:
- роздивляємось нову букву, слухаємо, як вона звучить;
- порівнюємо, на що схожа;
- ліпимо із пластиліну;
- сприймаємо тактильно цю букву, вирізану із товстого поліуритану, пінополістиролу, картону, фетру;
- намагаємося рухами тіла відтворити вигляд букви;
- співставляємо з надрукованою;
- друкуємо на дошці і вибираємо найвдаліший варіант;
- розрізняємо навпомацки цю букву серед інших схожих;
- читаємо найпростіші слова з 3 букв (спочатку називаючи букви, потім поєднуючи в слово).
Якщо якісь літери викликають у нього труднощі, то потрібно працювати саме з цими буквами. Дитина повинна сказати, чим відрізняються зліплена і написана літери, які букви стоять до і після неї, словом, працювати з цією буквою доти, поки вона не перестане викликати труднощів.
Це лише перший етап у оволодінні читанням. Іноді на одну букву йде 3 і більше занять, і це нормально.
А ось як проходить робота над читанням слів і автоматизацією букви, що вивчена.
Корекція звука С:
1. Читаємо по буквах, вгадуємо слова, знаходимо картинку ( до кожного слова є картинка, яку малюємо тут же, або вже готова)
с, а, д = сад
с, а, к = сак
с, и, р = сир
с, и, н = син
с, о, н = сон
с, у, м = сум
З символами трохи інакше. Дитина повинна навчитися знаходити знаки пунктуації в тексті і знати, що робити, коли бачить в тексті такий знак. Чомусь мій учень завжди говорить, що в кінці речення треба ставити кому. Можливо, з філософської точки зору він правий...:)
? - питальна інтонація
! - оклична
. - розповідна
, - перелічувальна, роздільна
Важливо виробляти вміння наводити приклади того, як застосовується знак пунктуації або інший знак або символ. Можна переінтоновувати речення, вводити в нього однорідні члени. Наприклад:
У долині росте сад.
У долині росте сад?
У долині росте сад!
У долині ростуть дерева, квіти, кущі.
Три кроки до легкого читання
Увага дислексиків дещо розсіяна. Дивлячись на предмет, вони будуть сприймати його лише як єдине ціле. Тому на слово вони теж дивляться як на одне ціле. І читати вчаться, дивлячись на цілі слова і відгадуючи, чим же є дане слово.Таке відгадування виключає почуття визначеності, необхідне для вироблення впевненості в своїх здібностях. Тому що воно не завжди вдале.
Перший крок - прочитати по буквах
Цілі:- навчити дитину при читанні переводити погляд зліва направо;
- допомогти навчитися впізнавати групи букв як слова.
На цьому етапі в розумінні прочитаного немає необхідності. Головна мета: навчитися розпізнавати літери в слові і прочитати їх в тому порядку, в якому вони написані. Ця методика привчає мозок і очі при читанні проходити по слову зліва направо.
Це важливо! Букви називаємо так, як вони звучать. Не "бе", "ве", "ге", а б, в, г.
У дислексиків виникають проблеми з читанням, якщо вони або намагаються читати занадто швидко, або сильно зосереджуються на матеріалі.
Тому необхідно вибрати найбільш легку книгу, щоб вона читалася без напруги. Якщо у дитини при вигляді великої кількості слів виникає замішання, то можна закривати листком паперу текст, що знаходиться нижче.
Дуже важливо не пропустити момент, коли дитина починає втрачати орієнтацію. Тоді необхідно зробити невелику перерву.
Другий крок - пробігти очима, прочитати по буквах
Мета: продовження процесу переміщення погляду зліва направо і впізнавання слів.Якщо дитина не може вимовити те, що тільки що прочитала, то необхідно спочатку попросити її знову прочитати слово по буквах і сказати їй, що це означає, а потім попросити повторити.
При впізнаванні більшості букв необхідно перейти на більш складний рівень читання.
Третій крок - створення образу
Мета: розуміння прочитаного матеріалу, від слова - до речення.У будь-якій мові після кожної закінченої думки стоїть розділовий знак. Кожну закінчену думку можна не тільки записати, а й відчути. Після прочитаного дитині необхідно додати значення до того, що вона тільки що прочитала.
Зустрівши розділовий знак, необхідно попросити дитину уявити те, що вона тільки що прочитала. Якщо дитина зустріла незрозуміле слово, його треба пояснити.
Як показує практика, навчити дислектика читанню складно, якщо користуватись класичним методом. А можна цей процес полегшити дитині, зрозумівши одне: перед нами людина незвичайна, мозок її влаштований інакше, світ вона сприймає не так, як ми. Тому й підходи у навчанні повинні бути іншими.
Немає коментарів:
Дописати коментар