Почнемо з того, що всі числа діляться на дві групи по відношенню до дільника: одні з них діляться без остачі, інші - з остачею.
16:2=8 - це ділення без остачі
17:2=8(ост.1) - це діленя з остачею
Порівнюючи остачу з дільником, діти дізнаються, остача не може бути більшю дільника або дорівнювати йому. Це має значення при вивченні ділення багатозначних чисел.
Наприклад,
- при діленні на 2 остача може бути тільки 1
- при діленні на 3 остача може бути 1 і 2
- при діленні на 5 остача може бути 1,2,3,4
Ділення з остаячею буває двох видів: табличне і позатабличне ( ділення на багатозначне число).
Пояснення на практиці
Пояснення ділення з остачею можна провести на наочних посібниках,користуючись розв*язанням тих або інших практичних завдань, максимально наближених до життєвих ситуацій.
Наприклад:
У тебе є 20 грн.
1. Скільки ручок по 6 грн ти зможеш купити на цю суму?
2. Скільки здачі отримаєш?
Міркуємо так. Скільки разів 6 може вміститися в числі 20?
- 6+6+6=18
- 6+6+6+6=24 - вже багато
Отже, 3 рази, тобто: 20: 6=3 і залишиться ще 2грн. - остача (здача).
Перевірка: 6 множимо на 3 і додаємо 2 = 20, отже, все вірно
Розв*язування таких завдань показує дітям практичне застосування ділення з остачею. Діліть яблука, цукерки, горіхи. Давайте дитині наочно все бачити і розкладати руками.
Перевіркою встановлюється співвідношення між діленим, дільником, часткою і остачею. Так, у наведеному вище прикладі ми маємо 20:6 = 3 (ост. 2); 20 = 6 х 3 + 2.
Пояснення на абстрактних числах
Ця залежність між компонентами використовується для пояснення ділення з остачею на абстрактних числах.Попередньо розв*язуються приклади виду: 6 х 5 + 1 = 31.
Потім ставиться питання: як 31 розділити на 6?
З рішення прикладу видно, що число 31 розкладається на 2 числа:
- 30, яке ділиться на 6,
- і 1 (залишок).
Звідси робиться висновок, що з числа 31, яке потрібно розділити, береться найбільше число одиниць, яке ділиться на 6 без залишку (30), а одиниця залишається в остачі.
Надалі при розподіл із остачею частка знаходиться шляхом множення. Так, якщо дано 58 розділити на 8, потрібно поставити питання: яке найбільше число ділиться на 8 без остачі?
Якщо учні не можуть відповісти на це питання, вчитель пропонує їм знайти частку методом проб. Знайшовши 7, учень відповідає - 56. Після цього робиться запис: 58: 8 == 7 (остача 2).
Аналогічні прийоми застосовуються і при ознайомленні дітей з позатабличним діленням з остачеюв межах ста: 75: 6 = 12 (остача 3).
Тренувальні приклади з нарощуванням складності
4:2= 14:2= 14:14= 74:5=
5:2= 15:2= 15:14= 98:9=
6:2= 16:2= 16:14= 41:6=
7:2= 17:2= 17:14= 88: 9=
6:3= 15:3= 28:14= 46:15=
7:3= 16:3= 30:14= 37:18=
8:3= 17:3= 35:14= 95:45=
Уміння ділити з остачею полегшує письмове ділення багатозначних чисел на однозначне число.
Немає коментарів:
Дописати коментар