Хто ти: правша чи лівша?

Ще двадцять років тому дітей-лівшів у нас вперто перенавчали "на праву руку" і в дитячих садах, і в школах. Більшість дратувала "неоднаковість" лівшів. Над ними сміялися, їх принижували. Знаходилися люди, які вважали ліворукість мало не потворністю.

 Не дивно, що в сім'ях, де з'являвся маленький лівша, його з народження починали посилено переучувати з лівої руки на праву, а матері при годуванні грудьми затискали ліву руку дитини між своїм і її тілом, туго сповивали її, не підозрюючи, як все це для малюка шкідливо.


 А щоб малюк витирав ніс і рот правою рукою, в його костюмчиках зашивали ліві кишені, носовичок клали тільки в праву кишеню або приколювали до правого лацкана курточки. Такі неврози, як порушення сну і апетиту, страхи і головні болі, енурез і заїкання, дратівливість або загальмованість, млявість, заколисування в транспорті багато лікарів відносили до вікових проблем.

І рідко хто з них пов'язував ці неврози з наполегливим перенавчанням дитини - лівші в правшу. А зараз будь-який дитячий психолог з ходу вам назве приклади, коли із-за процесу перенавчання "на праву руку" дитина з неабиякими здібностями ці здібності втрачала безповоротно.

Чи є в народженні лівшів будь-яка статистика? 

Так. Вона свідчить:

  • у батьків "шульг" ймовірність народження малюка-лівші становить 46 відсотків; 
  • якщо один з батьків лівша - 17 відсотків, 
  • якщо батьки правші - 2 відсотки. 
  • серед близнюків лівшів - найбільше.  

Мозок знає, що робить 


Намагатися зробити з лівші правшу не варто. Змінити природу ніякому педагогу не під силу. І ось чому.

 Наш головний мозок складається з двох півкуль: права керує лівою стороною тіла, а ліва - правою. Ці півкулі нерівноправні, одна з них є головною.

Якщо більш активна ліва півкуля - людина стає правшею, якщо домінантна права - лівшею.

Ліва півкуля відповідає за мову, читання, письмо, логічне та аналітичне мислення. У людей-правшів вона - домінуюча. Ліва півкуля у правшів управляє правою рукою і ногою. Права - лівою рукою і ногою.

У лівшів ж - все навпаки. Якщо у правшів при письмі, а також більшості інших усвідомлених вольових дій нервові імпульси надходять до провідної руки безпосередньо з лівої півкулі, у лівш ці сигнали повинні пройти через міст між півкулями - так зване мозолисте тіло.

Звідси мовні затримки і труднощі з письмом, які частіше діагностуються саме у лівшів. Для компенсації цього недоліку лівші розвивають центри мови в правій півкулі. І це в підсумку обертається перевагою: лівші отримують прямий словесний доступ до подібної інформації, якою оперує саме права півкуля.  Можливо, тому до них краще доходять жарти.

 Загадок в роботі півкуль головного мозку ще багато. До речі, неоднаковість, асиметричність відображаються і на зовнішності людини.

Чим вони відрізняються? 

  • Лівші часто відрізняються яскравою індивідуальністю. Тому більшість з них вибирають роботу, пов'язану з музикою, живописом, літературою, шоу-бізнесом, творчі професії.
  • Ліворукі більше схильні до депресій, ніж праворукі.
  • Лівші більш емоційні, їм важко буває утримати себе "в рамках".
  • Лівші схильні до гуманітарних наук, а правші - до точних.
  • Лівші вникають в проблему швидше, а не вивчають її послідовно, по частинах, як правші, пошук рішення ведуть інтуїтивно. Розвинена, часом виходить за рамки звичайних уявлень інтуїція - характерна риса лівшів - політиків і вчених.

 А ліворукі спортсмени? 

У багатьох видах спорту (бокс, боротьба, фехтування, теніс) лівші часто створюють своєю оригінальною технікою непереборні труднощі для супротивників і виходять в сутичках переможцями.

 Хто я? 

Деякі люди часто і самі не підозрюють про свою "лівизну". Перевірити, до якої частини населення Землі ви відноситеся, нескладно:
  1.  - Схрестіть руки на грудях. Який лікоть зверху? 
  2.  - Стисніть руки замком, який великий палець зверху?
  3.  - Спробуйте зробити крок не думаючи, яка нога виходить уперед? 
  4.  - Прищурьтесь, як ніби стріляєте, те око, яке залишилося відкритим - ведуче. 

Великі проблеми маленьких 

 Весь світ влаштований "справа", тому ліворукій людині, поки вона не звикне до цього світу, доводиться важко. Починаючи з дверних ручок і закінчуючи вуличним рухом, все розраховано на "більшість".

Коли правші, наприклад, переходять дорогу, спочатку дивляться наліво, а потім направо. У лівшів же все інакше, вони дивляться направо, а вже потім переводять погляд наліво. Батькам обов'язково потрібно враховувати всі ці особливості, коли вони будуть навчати свого малюка правилам дорожнього руху.

 До речі, ліворукий малюк і читати намагається справа наліво. Тому щоб навчити його сприймати текст, знадобляться час і терпіння.

Ще одна проблема маленького лівші - орієнтування по годинах: йому важче, ніж правші, запам'ятати напрямок ходу стрілок.

 Діти, як відомо, навчаються на прикладі своїх батьків: мама чистить картоплю, шиє, а дочка дивиться і повторює її рухи, вчиться. У випадку з лівшею цей варіант не спрацьовує. Дитина не розуміє, як зробити те ж саме, але лівою рукою. Так що багато чоголівші доводиться осягати самому методом проб і помилок.

Хоча це, звичайно, і уповільнює процес навчання, але турбуватися не варто. Все це зовсім не означає, що ваш малюк "неправильний". Він абсолютно нормальний, такий, як і інші дітки, тільки сприймає світ по-своєму.

Якщо ви сумніваєтеся, правша або лівша ваш малюк, проведіть тест. Попросіть малюка витерти стіл і подивіться, в яку руку він візьме ганчірку. При цьому ні в якому разі не кажіть, навіщо саме він повинен зробити те, що ви просите. Нехай сприймає це як гру.

Запам'ятайте головне: лівшу ні в якому разі не можна переучувати. Це як вчити людину ходити не на ногах, а на руках. 
А ось ліву руку дитини варто обов'язково розвивати - тому що іноді провідна рука у малюка розвивається слабо:
  1. Пропонуйте зав'язувати і розв'язувати вузлики. лівою рукою , звичайно:
  2. Нехай збирає пазли або з камінчиків викладає мозаїки; 
  3. Корисно збирати-розбирати, закручувати-розкручувати дрібні деталі; 
  4. Краще тренування - крутити-вертіти олівець в руці. 

Люди в Задзеркаллі 

Знамениті і відомі всьому світу лівші - у кожного на слуху. Тільки багато хто не знає про те, що вони - лівші.

Художники: Мікеланджело, Рафаель, Пітер Пауль Рубенс, Огюст Роден, Пабло Пікассо, Анрі Тулуз-Лотрек.

Письменники і філософи: Аристотель, Ханс Крістіан Андерсен, Володимир Даль, Олександр Пушкін, Франц Кафка, Льюїс Керолл, Микола Лєсков, Фрідріх Ніцше, Лев Толстой, Марк Твен, Герберт Уеллс.

Актори: Девід Духовни, Анджеліна Джолі, Грета Гарбо, Мерілін Монро, Демі Мур, Том Круз, Роберт Де Ніро, Міла Йовович, Ніколь Кідман, Джулія Робертс, Брюс Вілліс, Сільвестр Сталлоне, Чарлі Чаплін.

Політики і військові: Гай Юлій Цезар, Наполеон, Олександр Македонський, Отто Бісмарк, Уїнстон Черчілль, Жанна Д Арк, Джордж Буш-старший, президент Форд, Білл Клінтон, Фідель Кастро, королева Вікторія.

Вчені і бізнесмени: Альберт Ейнштейн, Ісаак Ньютон, Генрі Форд, Білл Гейтс.

Музиканти: Людвіг ван Бетховен, Нікколо Паганіні, Вольфганг Амадей Моцарт, Роберт Шуман, Сергій Прокоф'єв, Сергій Рахманінов, Фридерик Шопен, Енріко Карузо, Мірей Матьє, Пол Маккартні, Селін Діон, Боб Ділан, Джимі Хендрікс, Рікі Мартін, Стінг, Емінем.

До чотирьох років треба знати, лівша ваша дитина чи првша.  Іноді "право-ліворукість" у малюка можна визначити вже в 5-6 місяців. Остаточно ж функція лівої руки визначається приблизно до 4 років.

Часто дитина 2-3 років може брати предмети, малювати, вирізати, ліпити з пластиліну то однією рукою, то іншою. Це означає, що переважання півкулі у малюка ще не встановилося, залишається чекати. Однак в будь-якому випадку батькам 4-5-річної дитини необхідно знати, лівша малюк чи ні.

Чому? Саме в цей період починається підготовка до школи, важлива частина якої - розвиток мікромоторикі руки. Якщо через непорозуміння почати розвивати незнаючим ведучуруку, це може привести до перевтоми дитини, відрази до заняття письмом.

Перевірте дитину

Це завдання сприятиме розвитку вміння дітей дізнаватися про себе більше. Дитині пропонується позначити, якою рукою – правою чи лівою – їй зручніше виконувати запропоновані дії. Також дитині потрібно одночасно двома руками обвести по контуру зображення будиночків і позначити, якою рукою їй було легше виконати це завдання.

Насамкінець, діти мають підрахувати, яких позначок у них більше, зробивши висновок про те, ким вони є – правшею чи лівшею (шульгою). Виконуючи завдання, діти вчитимуться аналізувати свої можливості й робити висновки.



Немає коментарів:

Дописати коментар

5 листопада. Інклюзія. Корисні посилання для дорослих і дітей

Ігри онлайн для гіперактивних дітей  Буква Т. Тренажер для розчитування  Вправа "Нісенітниця"  "Зіпсований принтер" Моро...